,

Dlaczego Viktor Navorski utknął na lotnisku? Historia bohatera filmu „Terminal”

Film „Terminal” w reżyserii Stevena Spielberga, wydany w 2004 roku, opowiada historię mężczyzny o imieniu Viktor Navorski, granego przez Toma Hanksa, który utknął na lotnisku JFK w Nowym Jorku. Jego sytuacja jest zarówno tragicomiczna, jak i poruszająca, opierając się na skomplikowanych realiach prawnych i geopolitycznych. W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego Viktor Navorski znalazł się w tej niezwykłej sytuacji, co symbolizuje jego postać oraz jak film łączy fikcję z rzeczywistością.

Viktor Navorski to mężczyzna pochodzący z fikcyjnego kraju o nazwie Krakozja, znajdującego się gdzieś w Europie Wschodniej. Przyjeżdża do Nowego Jorku, aby spełnić osobistą misję – zebrać podpis od legendarnego muzyka jazzowego, co było ostatnim życzeniem jego zmarłego ojca. Jednak tuż po jego przylocie do Stanów Zjednoczonych, w jego kraju wybucha wojna domowa, co diametralnie zmienia jego sytuację.

Krakozja, kraj Viktora, zostaje pogrążona w chaosie politycznym, a jego rząd zostaje obalony. W wyniku tego Stany Zjednoczone zawieszają uznawanie rządu Krakozji, co oznacza, że paszport Viktora traci ważność. Dla władz USA Krakozja przestaje istnieć jako prawnie uznane państwo, co sprawia, że Viktor nie może ani wjechać do USA, ani wrócić do swojego kraju.

Sytuacja Viktora Navorskiego jest wynikiem złożonych zasad prawa międzynarodowego dotyczącego uchodźców, imigracji i suwerenności państw. Oto główne powody, dla których Viktor utknął na lotnisku:

  1. Brak ważnego paszportu: Ponieważ Krakozja nie jest już uznawana przez Stany Zjednoczone, paszport Viktora przestał być ważnym dokumentem. Oznacza to, że nie może on oficjalnie przekroczyć granicy i wejść na terytorium USA.
  2. Brak możliwości powrotu do Krakozji: Wojna w Krakozji uniemożliwia Viktorowi powrót do domu. Zmiany w rządzie i chaos polityczny sprawiają, że Krakozja nie funkcjonuje na arenie międzynarodowej, a Viktor nie ma gdzie wracać. Linia lotnicza, którą przyleciał, również nie może go odwieźć do kraju, który de facto przestał istnieć w oczach USA.
  3. Stan zawieszenia prawnego: Viktor znalazł się w „szarej strefie” prawnej. Jego sytuacja sprawia, że nie może ani wjechać do USA, ani opuścić lotniska. Staje się tymczasowym rezydentem hali przylotów międzynarodowych, co tworzy dramatyczną sytuację, w której nie może ruszyć się z miejsca.

Viktor, pomimo trudnej sytuacji, znajduje sposób na przetrwanie na lotnisku JFK. Jego kreatywność i determinacja pomagają mu radzić sobie z codziennymi wyzwaniami, takimi jak zdobywanie jedzenia, utrzymanie higieny czy znalezienie miejsca do spania. Oto niektóre z jego metod:

  • Praca na czarno: Viktor znajduje sposób na zarabianie pieniędzy, zbierając wózki bagażowe na lotnisku i oddając je w specjalne miejsca, za co otrzymuje drobne kwoty od zarządu lotniska. Choć to nielegalna praca, pomaga mu w zakupie jedzenia.
  • Pomoc od pracowników lotniska: W trakcie swojego pobytu na lotnisku Viktor zaprzyjaźnia się z kilkoma pracownikami. Pomagają mu oni przetrwać i nawiązuje z nimi bliskie relacje. W szczególności zaprzyjaźnia się z Enrique, pracownikiem ochrony, oraz z Amelią Warren, stewardessą, która staje się jego miłością.
  • Codzienna rutyna: Mimo ograniczeń, Viktor stara się prowadzić uporządkowane życie. Jego determinacja i zdolność adaptacji są kluczowe, aby przetrwać w sytuacji, która wydaje się bez wyjścia. Swoją postawą zaskarbia sobie sympatię wielu osób pracujących na lotnisku.
Viktor Navorski i pracownicy na lotnisku
Viktor Navorski i pracownicy na lotnisku

Historia Viktora Navorskiego nie jest wyłącznie dramatem osobistym. Niesie za sobą głębsze przesłanie o naturze uchodźców, prawa do suwerenności państwowej i sytuacji ludzi, którzy zostają uwięzieni pomiędzy granicami prawa. Choć Krakozja to fikcyjny kraj, w rzeczywistości istnieją setki tysięcy ludzi na całym świecie, którzy w podobny sposób stają się ofiarami wojen, zmian politycznych i konfliktów granicznych.

Film „Terminal” pokazuje absurdalność biurokratycznych procedur i prawnych ograniczeń, które mogą doprowadzić do tego, że człowiek zostaje uwięziony w niemal dosłownym sensie. Viktor staje się symbolem ludzi, których życie zostaje wstrzymane przez systemy, nad którymi nie mają kontroli.

Choć Krakozja i Viktor Navorski są fikcyjne, historia bohatera była luźno inspirowana rzeczywistymi wydarzeniami. Przypadek Mehrana Karimi Nasseri, Irańczyka, który spędził 18 lat na lotnisku Charlesa de Gaulle’a w Paryżu, zainspirował scenarzystów filmu. Nasseri również został uwięziony w „szarej strefie” prawnej po tym, jak stracił dokumenty tożsamości i nie mógł ani wjechać do Francji, ani wrócić do Iranu.

W przeciwieństwie do Nasseri, historia Viktora Navorskiego jest mniej dramatyczna i pełna humoru, ale motyw „uwięzienia” na lotnisku pozostaje w obu przypadkach kluczowym elementem. Nasseri mieszkał na lotnisku przez blisko dwie dekady, dopóki jego sprawa nie została rozwiązana, co stanowi niezwykły przykład tego, jak zawiłości prawne mogą na długo zmienić ludzkie życie.

Mehran Karimi Nasseri
Mehran Karimi Nasseri – inspiracja dla postaci Viktora Navorskiego

Ostatecznie historia Viktora Navorskiego w „Terminalu” kończy się pomyślnie. Kiedy sytuacja w Krakozji stabilizuje się, Viktor otrzymuje prawo wjazdu do Stanów Zjednoczonych. Może wreszcie spełnić swoją misję – zdobyć autograf muzyka, którego ojciec podziwiał. Choć jego życie na lotnisku trwało miesiące, jego wytrwałość, inteligencja i dobroć sprawiły, że zdobył uznanie i przyjaźń wielu ludzi, z którymi miał do czynienia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *